Інклюзивно-ресурсний центр: які послуги він надає і кому
Інклюзивно – ресурсні центри створено з метою забезпечення права осіб з особливими освітніми потребами віком до 18 років на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти, в тому числі у професійно-технічних навчальних закладах, шляхом проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини, надання психолого-педагогічних послуг та забезпечення системного кваліфікованого супроводу.
У своїй діяльності Центр керується Конституцією України, Конвенцією про права осіб з інвалідністю, Законами України “Про освіту”, “Про повну загальну середню освіту”, “Про дошкільну освіту”, “Про професійну (професійно-технічну) освіту”, “Про фахову передвищу освіту”, “Про вищу освіту”; іншими актами законодавства.
Завдання інклюзивно-ресурсного центру
Проведення комплексної оцінки особи, у тому числі повторної, та здійснення системного кваліфікованого супроводу в разі виявлення особливих освітніх потреб;
Надання рекомендацій закладам освіти щодо розроблення індивідуальної програми розвитку;
Консультування батьків, інших законних представників осіб з особливими освітніми потребами щодо особливостей розвитку;
Надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових та інших послуг особам з особливими освітніми потребами:
дітям раннього та дошкільного віку, які не відвідують заклади дошкільної освіти;
дітям, які здобувають освіту у формі педагогічного патронажу;
визначення потреби в асистенті учня та/або супроводі дитини з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі (групі);
Визначення категорії (типу) особливих освітніх потреб (труднощів), ступеня їх прояву та рівня підтримки особи з особливими освітніми потребами в закладі освіти;
Надання консультативної, психологічної допомоги батькам, іншим законним представникам осіб з особливими освітніми потребами у формуванні позитивної мотивації щодо розвитку таких дітей та підвищення обізнаності щодо організації їх навчання і виховання;
Хто може звернутись до інклюзивно-ресурсного центру?
До інклюзивно-ресурсного центру можуть звернутись батьки, які відчувають занепокоєння щодо розвитку дитини.
Первинний прийом батьків (одного з батьків), або законних представників проводить директор інклюзивно-ресурсного центру, або уповноважені ним працівники, які визначають час та дату проведення комплексної оцінки та встановлюють наявність таких документів:
- документів, що посвідчують особу батьків (одного з батьків) або законних представників;
- свідоцтва про народження дитини;
- індивідуальної програми реабілітації (для осіб з інвалідністю);
- форми первинної облікової документації№ 112/0“Історія розвитку дитини”, затвердженої МОЗ, у разі потреби - довідки від психіатра.
Комплексна психолого-педагогічна оцінка та інші послуги ІРЦ можуть надаватись тільки на підставі заяви батьків. Жодна послуга інклюзивно-ресурсного центру не може бути надана у примусовому порядку чи за зверненням третіх осіб (учителів, вихователів тощо).
Що саме входить в комплексну оцінку розвитку
Комплексна оцінка проводиться фахівцями інклюзивно-ресурсного центру індивідуально за такими напрямами:
оцінка фізичного розвитку – визначення рівня загального розвитку, відповідності віковим нормам, розвитку дрібної моторики, способу пересування тощо;
оцінка мовленнєвого розвитку – визначення рівня розвитку та використання вербальної/невербальної мови, наявності мовленнєвого порушення та його структури;
оцінка когнітивної сфери – визначення рівня сформованості таких пізнавальних процесів: сприйняття, пам’ять, мислення, уява, увага;
оцінка емоційно-вольової сфери – виявлення здатності до вольового зусилля, схильностей до проявів девіантної поведінки та її причин;
оцінка освітньої діяльності – визначення рівня сформованості знань, умінь, навичок відповідно до освітньої програми чи основних критеріїв формування вмінь і навичок дітей дошкільного віку.
У разі потреби фахівці інклюзивно-ресурсного центру можуть проводити комплексну оцінку за іншими напрямами, зокрема, визначення рівня соціальної адаптації, взаємовідносин із однолітками, дорослими.
Інформація про результати комплексної оцінки є конфіденційною.
За результатами засідання складається висновок про комплексну оцінку, в якому визначаються наявність чи відсутність у особи особливих освітніх потреб та у разі їх наявності зазначається категорія (категорії) (тип (типи) її особливих освітніх потреб (труднощів);
визначаються напрями, рівень та обсяг підтримки особи з особливими освітніми потребами в освітньому процесі, у тому числі обсяг психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, які надаються особам з особливими освітніми потребами в закладах освіти (для особи з інвалідністю – з урахуванням індивідуальної програми реабілітації);
надаються рекомендації щодо складення, виконання, коригування індивідуальної програми розвитку в частині надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, змісту, форм та методів навчання відповідно до потенційних можливостей особи, створення належних умов для навчання залежно від порушення розвитку осіб з особливими освітніми потребами (доступність приміщень, особливості облаштування робочого місця, використання технічних засобів тощо).
Комплексна оцінка з підготовкою відповідного висновку проводиться протягом 10 робочих днів.
У разі встановлення фахівцями інклюзивно-ресурсного центру наявності у дитини особливих освітніх потреб висновок про комплексну оцінку є підставою для складення для неї індивідуальної програми розвитку та надання їй психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг.
Що таке психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги
Психолого-педагогічні послуги – це групові та індивідуальні заняття, направлені на розвиток особи з особливими освітніми потребами.
Корекційно-розвиткові послуги – це групові та індивідуальні заняття, що спрямовані на корекцію порушень шляхом розвитку особистості особи з особливими освітніми потребами, її пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери та мовлення.
Психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги спрямовані на:
соціалізацію осіб з особливими освітніми потребами, розвиток їхньої самостійності та відповідних компетенцій;
розвиток навичок саморегуляції та саморозвитку з урахуванням наявних знань, умінь і навичок комунікативної діяльності, становлення особистості.
Додаткову інформацію можна отримати в КУ « Ставищенський інклюзивно-ресурсний центр» за адресою:
смт. Ставище, вул Сергія Цимбала 55 (приміщення гуртожитку Ставищенського НВК №2)
Директор Чернушенко Віта Вікторівна, тел. 0679792300
Графік роботи: понеділок – пятниця з 9.00 до 17.00